Новина: Перші результати занять психолога у інтернатах
13 Червня 2016р.
Маємо перші результати занять, які за ініціативи «УБМ» три місяці тому розпочала психолог Зоя Іванівна Єрмакова. Нагадаємо, що заняття відбуваються у Коломийському дитячому сиротинці та Погонянському психоневрологічному інтернаті.
За словами психолога при роботі з неповносправними дітьми очікувати на швидкі результати не варто. Процес навчання у них поступовий, уповільнений. Це пов’язано з їхніми обмеженими інтелектуальними можливостями в засвоєнні нової інформації та своєрідністю формування емоційно-особистісної сфери. Без адекватних корекційно – розвивальних заходів потенційні можливості цих дітей не реалізуються в повній мірі. Тільки при системній, цілеспрямованій, комплексній взаємодії адміністрації інтернату, вихователя, психолога, педагога, лікарів і наявності науково обґрунтованих програм навчання, виховання та розвитку дітей з особливими потребами позитивна динаміка є реальною.
“При проведені занять з дівчатами Коломийського будинку-інтернату ми враховували особливості порушень розумового розвитку, бо спостерігалась слабка допитливість та уповільнена здатність до навчання (здатність опановувати суспільний досвід у вигляді знань, умінь та навичок). У цих дітей порушені пізнавальні процеси (сприймання, пам’ять, уява, мислення, мовлення, увага), які протікають та формуються у більш пізні терміни і мають певні особливості. Спостерігається й порушення в розвитку емоційно-вольової сфери діяльності особистості дитини”, - каже Зоя Іванівна.
Але, незважаючи на труднощі формування уявлень і засвоєння знань, навичок, затримки в різних видах діяльності, діти з легкою розумовою відсталістю все ж таки мають можливості для розвитку і можна вже говорити про певні зрушення у бік позитиву.
Під час занять з дітьми в Коломийському інтернаті активізується та стимулюється пізнавальна діяльність, а також розвиток емоційно-вольової сфери, набуття комунікативних навичок і вмінь, навичок співпраці з іншими дітьми, розвиток загальної та дрібної моторики рук. збагачення словникового запасу. зняття емоційного напруження та створення емоційно-комфортної атмосфери. Навчання переважно конкретно-наочне, яке проводиться в повільнішому темпі в звичайному оточенні.
Діти слухають із зацікавленням нову інформацію, намагаються її осмислити та встановити зв’язки між поняттями, діяти за правилами. Є невеликий прогрес із запам’ятовуванням, майже всі діти навчилися розрізняти кольори. Помітне зрушення у вивченні букв та цифр, вивчили геометричні фігури (коло, трикутник, прямокутник), навчилися порівнювати предмети між собою: зіставляти предмети різної довжини без попереднього їх вимірювання (більший, менший) та знаходити спільне та відмінне за методикою «Четвертий зайвий».
“На групових заняттях ми застосовуємо ігрову терапію, фототерапію, музикотерапію, казкотерапію, ізотерапію. Дітям подобаються рухливі заняття, які ми проводимо за допомогою психомоторної корекційної гімнастики, танцювальної терапії. Запропоновані вправи впливають на розвиток правильного дихання, розвиток почуття ритму, розвиток слухової уваги, розвиток просторової організації рухів, розвиток загальної моторики, міміки”, - розповідає психолог.
Тілесна психотерапія сприяє виведенню на рівень усвідомлення тих глибинних аспектів прихованого несвідомого процесу взаємовідносин між дитиною і психологом, які зазвичай невиразні і мало доступні для роботи при «вербальних» методах терапії.
Поступово заняття ускладнюються: від повторення дій, рухів (ліпка, розмальовки) до розвитку самостійності: розповідь за сюжетними картинками з мультфільму та казки; відгадування загадок; самостійне проведення елементів рухливої вправи перед групою дітей (помічники тренера). Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мови.
За словами Зої Іванівни, основним завданням усіх занять з неповносправними дітьми є корекція пізнавальної, емоційної і рухомої сфери дитини, основу яких складає синтез слова, музики та руху. Запропоновані завдання допомагають дітям пережити почуття єдності один з одним.
У Погонянському психоневрологічному інтернаті зовсім інший напрямок психологічної роботи. Там дорослі люди, як з вищою освітою, так і зовсім без освіти. Тому заняття включають різноманітні види діяльності: інформаційний елемент «Вікно у світ», тренінги, аутотренінги, психологічні консультації, логічні ігри, групові та індивідуальні бесіди. Психологічні методи, які застосовуються на заняттях сприяють поліпшенню контакту з зовнішнім світом в цілому, і з оточуючими людьми та направлені на вироблення адекватного відношення до стану свого здоров'я, нормалізування сну, корекцію характерологічних відхилів, подолання страхів, тривоги, мобілізацію ресурсів організму.
Після проведення декількох групових занять з мешканками інтернату у дівчат, які не вміють читати і писати, почала формуватися позитивна мотивація до навчальної діяльності, яка може бути реалізована в умовах особистісно-зорієнтованого навчання. Прояви мотивів обумовлені прагненням до одержання нової інформації, відвідуваністю занять, прагненням до контактів та спілкування.
“Тому ми розпочали індивідуальні заняття за програмою для дітей 5-6 років, на яких вивчаємо «Абетку». Процес навчання дуже уповільнений. Мова деяких дівчат потребує розвитку, корекції та збагачення словникового запасу”, - зауважує педагог.
Відомо, що розвиток мислення пов’язаний з мовленням. І навпаки, чим більше удосконалюється, відточується словесна формулювання якоїсь думки, тим чіткіше і зрозуміліше стає сама ця думка. Допомогти дівчатам правильно говорити, писати й читати зможе комплексна робота адміністрації, лікаря, психолога, вчителів початкових класів та логопеда.
Як допомогти дітям у продовженні навачання, читайтет ТУТ